By SituFangs tirsdag 22. juni 2021. juni
Posted in Excel
Svar 1
Synes godt om 0
Views 2.2K
Stemmer 0
Hvordan kan jeg oprette datavalidering i én celle, der er afhængig af, hvad der er indtastet i et andet opkald?Eksempel: I A1 har jeg en datavalidering, der tegner fra en liste over skolefag. Brugeren kan vælge et af emnerne fra rullemenuen. Rullemenuen i B1 vil variere afhængigt af, hvad der blev valgt i A1. Hvis A1 har "Matematik", vil B1 give muligheder for forskellige matematikklasser. Hvis A1 har "Public Speaking", vil B1 give mulighed for forskellige offentlige taler klasser. 10.0.0.0.1
Hvordan kan jeg oprette datavalidering i én celle, der er afhængig af, hvad der er indtastet i et andet opkald?Eksempel: I A1 har jeg en datavalidering, der tegner fra en liste over skolefag. Brugeren kan vælge et af emnerne fra rullemenuen. Rullemenuen i B1 vil variere afhængigt af, hvad der blev valgt i A1. Hvis A1 har "Matematik", vil B1 give muligheder for forskellige matematikklasser. Hvis A1 har "Public Speaking", vil B1 give mulighed for forskellige offentlige taler klasser. 10.0.0.1


For at opnå dette i Excel kan du bruge navngivne områder og funktionen INDIREKTE til datavalidering.

Her er de trin:

1. Opret navngivne områder for de forskellige klasser, der svarer til hvert emne. Navngiv f.eks. området for matematikklasser som "Math_Classes", og navngiv området for Public Speaking-klasser som "PublicSpeaking_Classes".

2. Opsæt datavalidering for celle A1 for at oprette en rulleliste over skolefag.

3. Opsæt datavalidering for celle B1, men i stedet for at referere direkte til et område, vil du bruge funktionen INDIREKTE til dynamisk at referere til området baseret på valget i celle A1.

Sådan kan du konfigurere datavalideringen for celle B1:

1. Vælg celle B1.
2. Gå til fanen "Data" i Excel-båndet.
3. Klik på "Datavalidering" i gruppen "Dataværktøjer".
4. I dialogboksen Datavalidering skal du vælge "Liste" fra rullemenuen "Tillad".
5. I feltet "Kilde" skal du indtaste følgende formel:
````
=INDIREKTE(A1 & "_Klasser")
````
Denne formel refererer dynamisk til det navngivne område baseret på værdien i celle A1. For eksempel, hvis "Matematik" er valgt i celle A1, vil formlen referere til det navngivne område "Math_Classes", og hvis "Public Speaking" er valgt, vil det referere til "PublicSpeaking_Classes".
6. Klik på "OK" for at anvende datavalideringen.

Når du nu vælger et emne i celle A1, opdateres rullelisten i celle B1 automatisk for at vise de tilsvarende klasser for det pågældende emne.
·
1 måned siden
·
0 Likes
·
0 stemmer
·
0 Kommentarer
·
Se det fulde indlæg